We use cookies.

Learn more

KAMPÁNY KÖZPÉNZ NÉLKÜL: SZEMPONTOK A TÖRVÉNYES ÉS TISZTESSÉGES KAMPÁNYHOZ 2024. május 16.

Az országos politikához hasonlóan helyi szinten is gyakran lejt a pálya, a választási szervek pedig csak kevés tisztességtelen gyakorlat ellen lépnek fel. Ezért a K-Monitor úgy döntött, összeállít egy átfogó szempontrendszert a törvényes és tisztességes kampányoláshoz hivatalban lévő jelöltek számára.

A hivatalban lévő polgármester- és képviselőjelöltek előnyből indulnak, hiszen munkájuk eredményével, a pozíció jelentette médiafigyelem, ismertség és tekintély előnyével kampányolhatnak. Ez rendben is van, hiszen legtöbben az öt éves ciklus munkáját teszik mérlegre, amikor arról döntenek, megtartják-e a jelenlegi vezetőt, vagy újat választanak. Szó sincs arról, hogy a kampányidőszakban polgármesternek a nyilvánosságtól visszavonulva kellene várnia a választók ítéletét: bőven van lehetősége beszámolni a választóinak és tervekkel, politikai kezdeményezésekkel formálni a jövőre vonatkozó elvárásokat.

Sajnos azonban jellemző, hogy a polgármester nem elégszik meg a pozíciója jelentette előnnyel és kifejezetten a hivatali pozíciónak a köz szolgálatára dedikált erőforrásait használják fel saját választási sikerük érdekében. A tisztességtelen gyakorlatok igen sokrétűek: a politikusok önkormányzati intézményi programokra telepednek rá, tájékoztatásra hivatkozva kampányújságot adnak ki, teleplakátolják a várost az önkormányzat pénzén arcképükkel vagy éppen a helyi médiában kezdik ki politikai ellenfeleiket.

Mivel a helyi kampányolás esetében még az országosnál is gyengébbek a jelöltek esélyegyenlőségét biztosító jogszabályok, (pl. még formális, kijátszható kampányköltési plafon sincs), ezért kihívást jelent megtalálni a határvonalat a "természetes" előnyök és a törvénytelen vagy tisztességtelen magatartás között. Így számos olyan praktika áll a hivatalban lévő polgármester rendelkezésére, ami szembe megy az elemi tisztességgel, jogi úton mégsem támadható.

Ideje meghúzni a vörös vonalat és rámutatni ezekre a trükkökre! A közpénzek védelméért küzdő civil szervezetként a K-Monitor álláspontja egyértelmű: közforrások köznapi értelemben kampánycélú, a jelöltek érdekében történő felhasználása országosan és helyben is elfogadhatatlan, ez a választók nyílt meglopása! Ez akkor is így van, ha más is ezt csinálja, és akkor is, ha nem jár érte büntetés.

Fontos, hogy mennyire vagyunk tudatosak! A helyi politika a nagypolitika iskolája: ha itt elnézőek vagyunk a visszaélésekkel, az országos politikában sem remélhetünk változást. Sokan erre biztos csak legyintenek: a politika természetes része, hogy mindent szabad, amiért nem jár érdemi szankció. A jelöltek számára az az ésszerű viselkedés, ha olyan mélyen belenyúlnak a közös kasszába, amennyire csak lehet. Oszt jónapot! 

A politikai szférának valóban nem érdeke fellépni a kampánymutyi ellen, választóként azonban különösen a választás időszakában igenis van hatalmunk alakítani a voksunkra hajtó politikusok viselkedését! kamupártok esetén a média és a civilek el tudták érni, hogy a lazán vett szabályokon nyerészkedőket utolérje az emberek felháborodása. Ha a többség tisztességtelen hataloméhséget lát a kampányára elcsatornázott közpénzben, és állampolgári méltóságunkat lenéző manipulációt az ötévenkénti szavazatvásárló praktikákban, a jelöltek nem kockáztatnák a népharagot a simliskedéssel. 2019-ben sokan tisztább közéletet, politikai kultúraváltást ígértek, és valóban tettek is az átláthatóságért az Ez a Minimum! program megvalósításával. Ebbe a kultúraváltásba azonban nem fér bele, hogy a ciklus végén újra előkerüljenek az etikátlan kampánypraktikák!

Nincs kifogás! Hiába használja ezeket a gyakorlatokat országos léptékben a kormánypárt (állami kampányokVárosi Civil Alapkampányoló közérdekű alapítványokválasztási osztogatásnegatív kampány stb.), ez nem jogosítja fel még a negatív kampánynak kitett politikusokat sem, hogy hivatali erőforrásokat használjanak fel az újraválasztásuk érdekében. Nem kritizálható hitelesen a párt által foglyul ejtett NER-világ, ha helyben más logókkal is közpénzből épül hasonló választási gépezet.

Tisztességes keretek között is lehetne törekedni az egyéni "kis királyságokon" túlmutató, összehangolt kommunikációra, megjelenésre, koordinált szakpolitikákra, politikai arcél építésére, de ez legyen a politikai tanácsadók feladata. Mi civilként, pártszínektől függetlenül azt képviseljük, hogy a közhatalom gyakorlói megkülönböztetett és egységes felelősséggel tartoznak a választóik felé azzal, hogy a rájuk bízott erőforrásokat nem saját politikai hasznukra, hanem a közösségeik javára használják!

 

Szempontjaink a törvényes és tisztességes kampányhoz

Javaslatainkkal a célunk egy nyilvános vitákban is hivatkozható, a választási szervek jogértelmezésénél tágabb, alapvetően etikai alapelveken nyugvó szempontrendszer összeállítása a hivatalban lévő vagy állami forrásokhoz hozzáféréssel rendelkező jelöltek tisztességes kampányolásához. Az anyag a következő alapelvek mentén vizsgálja a közforrások felhasználását az önkormányzati kampány során:

  • Esélyegyenlőség a jelöltek között

  • Átláthatóság, elszámoltathatóság

  • Integritás és felelősség, a személyes elszámolással tartozik a saját kampányáért

  • Korrupciómentesség, hatalmi visszaélések és függőség elkerülése,

  • Állampolgári részvétel erősítése, politikai jogok szabad gyakorlása és kiterjesztése,

  • Személyes adatok védelme

Ajánlásaink összeállítása során konzultáltunk kampányban dolgozó szakemberrel és választási jogásszal, valamint a "szürke zónás" technikákról egy etikai kérdőívet is összeállítottunk, ami továbbra is kitölthető. Az anyagot megküldjük a választáson induló pártoknak és a hivatalban lévő nagyvárosi polgármesterjelölteknek is.

Ajánláscsomagunk 25 témában foglalja össze az etikus és etikátlan kampányok ismérveit:

KATTINTS A TELJES ANYAGÉRT


Az anyaghoz várjuk a véleményeket, visszajelzéseket akár vitairatként, amelyet - ha úgy ítéljük meg, hogy érdeklődésre tarthat számot - a K-Blog-on is szívesen közlünk!